woensdag 22 januari 2014

Leesclub = meer leesplezier

Wat je deelt verdubbelt. Zo voelt dat voor mij tenminste altijd na een avondje leesclub. Mijn leesplezier wordt groter wanneer ik het kan delen, zelfs al hebben we niet dezelfde mening over een boek. De boeken zijn altijd van goede kwaliteit en we kunnen er vaak uren over praten.
Mijn leesclub maakt deel uit van Literatuurclubs Drenthe, daarin lezen ruim tweeduizend mensen in Drenthe in een winterseizoen vier uitgekozen boeken. Bij elk boek hoort een leeswijzer en er kunnen per groep een of twee mensen naar een lezing over het boek en de schrijver, zodat zij de bespreekavond kunnen voorbereiden. Dat klinkt zwaar, maar iedereen kan meedoen; je hoeft alleen maar van lezen te houden!

Een enkele vraag over het boek kan het gesprek al op gang brengen; af en toe  zoeken we een andere manier om de achtergrondinformatie te betrekken in het gesprek. Dat kan de tijd zijn waarin het verhaal zich afspreekt, of het land; we lezen elk jaar twee vertaalde romans. Soms krijgen we door de gastvrouw zelfs een gerecht voorgezet dat in het boek voorkwam, bijvoorbeeld ananastaart.

Deze maand lezen we van Jon Kalman Stefansson: Het verdriet van de engelen. Het brengt de lezer in de meest onherbergzame streken van IJsland en in de wereld van de poëzie; beide spreken mij zeer aan. Naar IJsland wil ik altijd weer terug, en de taal is wondermooi; dus kun je wel zeggen dat dit boek naar meer smaakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten