zaterdag 14 januari 2012

Boeken die je leven veranderen

De CPNB maakte radioreclame onder het motto dat een boek je leven kan veranderen. Mooi, en waar. In een aantal spotjes werd een bijzonder boek aan iemand cadeau gedaan; een geschenk met een boodschap, zeg maar. Dan wordt het wel een beetje belerend. Persoonlijk zou ik zo'n boek liefst zelf ontdekt willen hebben.

Je ziet bij afscheidsrecepties weleens een stapeltje cadeau- boeken liggen, waar de titels alleen al een zware preek vormen, of een aantal grappig bedoelde raadgevingen. Er zijn talloze boeken voor mensen die 40 worden (of 50 of 60, dat gaat maar door), met vervelende cartoons. Die vallen vast niet onder de categorie van levensveranderende boeken.

Welke dan wel? Voor mijzelf was het toen ik een jaar of tien was Lijsje Lorresnor. Met name het thema van talenten ontdekken en benoemen heb ik daarvan meegenomen tot in mijn huidige werk met VMBO-leerlingen.

Aan het ontstaan van boekhandel Hond in de Kast  heeft een ander boek bijgedragen:
De twaalf wetten van mijn vader - Naomi Wolf. Daarin is het hoofdthema dat in iedereen een kunstenaar schuilt, vaak een dichter, en dat je je passie moet volgen. Dat heb ik na het lezen van dit boek gedaan: boekhandel opzetten en een ander leven beginnen op het platteland van Drenthe.
Tussen deze twee boeken in waren het meerdere feministische boeken die mijn leven beinvloed hebben, die zijn in mijn geheugen samengesmolten; er springt geen auteur of titel uit. Van die periode zijn vooral de tijdschriften blijven hangen OPZIJ en het Duitse EMMA.

Welke boek heeft jouw leven veranderd? Een kinderboek, gedichten, geschiedenis, roman of kookboek? Laat het me weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten