zondag 22 januari 2012

Liedteksten

Mischien zijn het wel de liedjesschrijvers die mijn passie voor poëzie het sterkst hebben gevoed. In de jaren zestig en zeventig waren dat de grote en beroemde Engelstalige dichter-zangers als Leonard Cohen, Bob Dylan, Joan Baez, John Lennon, George Harrison, Stevie Wonder en Van Morrison. In het Nederlands Lennart Nijgh, Robert Long en later Huub van der Lubbe, Jan Rot en Daniël Lohues.

Ik bewonder vooral de schrijvers die woorden en ritme laten samenvallen. En ik ben dol op pakkende refreinen; ook wel een beetje jaloers eigenlijk, want ik zou ze zelf geschreven willen hebben. Bijvoorbeeld Huub van der Lubbe's "kan ik iets voor je doen". De muziek pas als een handschoen om de woorden heen.

Soms luister je pas na vele jaren een keertje echt naar een liedtekst, en kan de wijze inhoud alsnog recht naar je hart gaan. In de Top2000- periode gebeurde me dat regelmatig.

Songbooks worden minder dan vroeger gedrukt, je kunt de liedteksten via allerlei lyrics- sites downloaden en genieten. Voor wie mooie woorden en muziek zoekt is een aanrader: Mission Bell van Amos Lee.

En heel af en toe komt er toch een boek met verzamelde liedteksten uit. Hond in de Kast heeft werk van Huub van der Lubbe, Paul van Vliet, Ernst van Altena en Toon Hermans; aanbiedingen voor inkoop zijn altijd welkom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten