zondag 20 februari 2011

Poëzie op school

Zelf heb ik geluk gehad. Ik zat op een fijne lagere school, met vooruitstrevende leerkrachten. Zij waren toen al een voorbeeld voor mij! Thuis waren er altijd boeken en taalspelletjes. En zelfs van de leraar Nederlands op het Lyceum heb ik veel geleerd over taal en poëzie, ook al vond ik hem niet aardig. Hij plaagde mij met mijn tweede naam; dus hij was geen goed voorbeeld voor me op pedagogisch terrein.

In de jaren vijftig en zestig was er de schoolradio, en gaf de CPNB bundels poëzie uit.Daarvan heb ik er nu nog veel van in de winkel: De Muze serie staat vol met begrijpelijke gedichten; gisteren kreeg ik De Muze op school in handen.

Ook vond ik een bundel van Gerrit Achterberg, de dichter waar die bewuste leraar Nederlands zo'n bewondering voor had. En een boek met psalmen...dat verwijst dan vast naar de bijnaam van die leraar: Psalm 119.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten